TABAC I CAFEINA CONTRA AL PÁRKINSON. La Razón.
Miguel Carbonell.
Un estudi en familiars d'aquests pacients revela que els fumadors i bevedors de cafè tenen menys possibilitats de desenvolupar la malaltia - Els científics descobrixen que aquestes substàncies alteren l'expressió genètica de la dolència.
MADRID- Fumar i beure cafè pot protegir contra el párkinson quan existeix un factor genètic, d'acord a un estudi realitzat sobre les famílies de malalts d'aquest mal neurodegenerativo incurable. Aquesta és, almenys, la principal conclusió de l'informe realitzat per especialistes de la Universitat nord-americana de Duke, situada a Durham (Carolina del Nord). Segons un article publicat en «Arxivis of Neurology», de l'Associació Mèdica Americana, fumar cigarrets i beure cafè es vincula amb una major resistència a patir párkinson. Sempre segons el treball, els malalts d'aquesta dolència són menys propensos a fumar o prendre altes dosis de cafeïna que les seves familiars directes que no presenten el mal. Altres treballs ja havien establert vincles entre certes substàncies i una menor propensió a desenvolupar malalties neurológicas, relacionant per exemple tabac i Alzheimer. No obstant això, es tracta del primer estudi centrat en els familiars dels malalts i no només en aquests. Analitzar a les famílies va permetre als investigadors limitar els factors desencadenants d'origen genètic i ambiental desconeguts. Per a això, van seleccionar a 350 pacients i a uns 300 parents, amb unes edats mitges de 66 i una mica més de 63 anys, respectivament.
Els participants van ser avaluats per a confirmar l'estat de la malaltia i determinar el seu grau d'exposició als agents ambientals. El grup de familiars de malalts que no han desenvolupat el mal fumava el doble que els propis afectats. En el cas de ex fumadors, la proporció familiiares-malalts augmenta fins al triple, «sempre comparant-los amb els seus parents», escriu Dana Hancock, que ha dirigit la investigació. Más encara, com més gran és el consum de cafè, menor és la incidència de párkinson. No es va demostrar relació entre l'ús de medicaments comuns com la aspirina o el ibuprofeno, també analitzat, i el desenvolupament del mal. Un altre dels autors adverteix, no obstant això, que els resultats de l'estudi no han d'empènyer als familiars de pacients de párkinson a protegir-se de la malaltia a força de fumar i prendre cafeïna. Primer, perquè no està bé establert el component genètic de la malaltia. I segon, perquè «el tabac i les begudes excitants comporten els seus propis riscos», avisa. Els mecanismes biològics del procés es desconeixen. «Les interaccions genètic-ambientals són crucials a l'hora de determinar la susceptibilidad a la malaltia», assegura l'informe. «Els efectes de fumar i beure cafè possiblement alteren l'expressió genètica en les famílies afectades per Párkinson i són factors que haurien de ser tinguts en compte en candidats a anàlisis de ADN». «Es tracta d'un debat científic antic. Existeixen molts estudis que relacionen les malalties neurodegenerativas amb substàncies com el tabac», assegura Jordi Matías Guiu, president de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN). La mateixa SEN va portar a terme el seu propi estudi epidemiológico referent a això, i «el que descobrim és que existeix un biaix a causa de l'edat».
AL ser el párkinson, com la majoria de les dolències nervioses, un mal la incidència del qual augmenta aritmèticament amb els anys, és més difícil trobar malalts que fumin i beguin cafè. «Si una persona fuma, aquest factor reduïx la seva expectativa de vida i, al viure menys anys, és menys probable que arribi a desenvolupar párkinson», explica.